Suomi
Gamereactor
laitearviot

Star Wars: Jedi Challenges

Tähtien sotaa omassa olohuoneessa

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Juuri elokuvateattereihin saapuneen uuden Star Wars -elokuvan myötä kaukainen galaksi on taas kaikkien mielessä. Vielä kun joulu on ovella, oheiskrääsä saa ties minkälaista muotoa. Yhteistyössä Disneyn kanssa Lenovo on lähtenyt luomaan Star Wars -aiheista tuotetta hyödyntäen nykypäivän toista kuumaa perunaa eli Augmented Reality (AR) -tekniikkaa. Tämän virtuaalista sisältöä todellisuuteen lisäävän teknologian ja Star Wars -brändin sekoituksesta sikisi joulumarkkinoille Star Wars: Jedi Challenges.

Sen enempää Jedi Challenges -pelistä tietämättä sen näyttävän laatikon yllättävän iso koko herättää mielenkiinnon. Kannen avattuani olen äimistynyt, sillä ensimmäisenä vastaan tulee aidon kokoinen ja näköinen valosapeli, joka näyttäisi olevan Darth Vaderin. Paketista tulee vastaan myös varsin hulppean näköiset AR-lasit sekä sci-fimäinen valopallo.

Tarkempi lasien tarkastelu tuottaa lievän pettymyksen. Toimiakseen lasit tarvitsevat puhelimen avukseen. Tämä ei vielä itsessään ole ongelma, mutta kun yhteensopivia puhelinmalleja on vain kourallinen ja nekin hintataulukon yläpäästä, on koko laitteen käyttö aika marginaalista. Lista yhteensopivista puhelinmalleista löytyy artikkelin lopusta.

Lasien käyttöönotto ei tapahdu pelkästään virtanappia painamalla, kuten valosapelin ja pelialueen sijoittamiseen tarvittavan valopallon kanssa. Laseja ja niihin menevää puhelinta varten vaaditaan useita toimenpiteitä, jota mukana tulevat selkeät ohjeet onneksi avustavat. Puhelin vaatii erillisen sovelluksen, jonka käynnistyessä tehdään aikamoinen määrä liitäntä-, synkronointi- ja paikantamissäätöjä ennen kuin peli on valmis käyttöön. Tosin ensimmäisen kerran jälkeen, kun asetukset on käyty läpi ja puhelimen työntäminen kypärään on tutumpaa, käynnistyvät seuraavat pelikerrat huomattavasti kivuttomammin.

Tämä on mainos:

Siihen nähden kuinka kevyeltä kypärä tuntuu käsissä, painaa se päässä puhelimen kanssa yllättävän paljon. Osasyy painavuuden tunteeseen on eteen ja otsalle keskittyvässä painojakaumassa, jota tukee hiukan epävarman oloisesti ainoastaan sivuilta ja pään päältä kiristettävä kuminauha. Kypärän näkökenttä on varsin suppea, eikä sivuille jäävää tyhjää tilaa ole hyödynnetty kuin tyhjillä aukoilla ja muutamilla peileillä, jotka häiritsevästi heijastavat ajoittain ruudussa näkyviä tapahtumia. Pelistä myös mainitaan, että mitä pimeämmässä sitä pelaa, sitä paremmalta se näyttää. Tämä tosiasia ampuu itseään polveen, sillä jos haluaa pelin näyttävän mahdollisimman hyvältä, pelaa sitä täysin pimeässä huoneessa, jolloin taas AR-tekniikalla ei oikeasti ole merkitystä, ja koko toiminnan olisi voinut toteuttaa virtuaaliympäristössä. Onneksi en huomannut ongelmia pelata valoisassakaan tilassa.

Star Wars: Jedi ChallengesStar Wars: Jedi Challenges

Tyylikäs valosapeli on hieman muovisen oloinen käsissä, mutta luo silti varsin tehokkaasti tunnelmaa, kun sen saa iskettyä päälle lasien läpi. Tutut hurinat ja räiskymisen äänet yhdistettynä sapelin murinaan sitä heilutellessa saa olon varsin jedimäiseksi. Tunnelmaa kuitenkin syö pahasti niin sanotun terän lähes jatkuva suunnan muutos verrattuna kahvan asentoon. Jo lyhyen heiluttelun aikana terä alkaa vääntymään väkisin sivulle, vaikka miekka olisi asetettu suoraan eteenpäin. Sapelissa on painike sijainnin ja asennon resetoimiseen, mutta sen jatkuva painaminen alkaa turhauttamaan nopeasti. Toinen asia mikä ravistelee voimantunteen jedihaasteestani, on sapelin hidas reagoiminen oikeisiin liikkeisiin. Vaikka viivettä ei heilutuksessa mahdottomasti olekaan niin sen huomaa, ja se on harmillisesti läsnä jatkuvasti.

Pelimaailman nollapistettä edustavasta valopallosta tulee mieleen Playstationin Move-ohjainten valopallot. Sci-fimäisen alustan kanssa pallo on tarkoitus laittaa lattialle puolentoista metrin päähän pelaajasta, jonka pohjalta AR-lasit luovat maailman pelaajalle. Vaikka palloa pitää lattialla ja suurin osa näytettävästä sisällöstä on kohdillaan, osa pelin vastustajista tuntuu aina leijuvan ilmassa tai koukkivan kimppuun luonnottomista suunnista.

Tämä on mainos:

Star Wars: Jedi Challengesissa tulee mukana kolmea eri pelityyppiä. Kaikista hienoin ja mielenkiintoisin ovat tietysti miekkailut valosapelin kanssa. Ennen kaksintaisteluita elokuvista tuttujen pahisten kanssa, pelissä pääsee torjumaan muun muassa iskujoukkojen laserammuksia ja robottien hyökkäyksiä. Kaksintaisteluissa pelkän valosapelin heiluttelun lisäksi pelaajan pitää käyttää ansaittuja jedivoimia sapelissa olevan napin avustuksella, ja saada sapeli oikeisiin kohtiin suojautuakseen tulevilta iskuilta.

Kaksi muuta pelimuotoa käyttävät valosapelia pelkästään ohjaimena hiiren tavoin, joka itsessään tuntuu hiukan hukkaan heitetyltä mahdollisuudelta. Jo ensimmäisessä Star Wars -elokuvassa New Hope (1977) nähty hologrammishakki on toinen näistä peleistä. Siinä ohjataan vuoron perään vastustajan kanssa käytössä olevia hirviöitä pyöreällä tasolla, joka on jaettu tietyn kokoisiin ruutuihin. Hahmoja voi liikutella ja usuttaa vastustajan kimppuun ominaisuuksien mukaan. Toinen on strateginen taistelu, joka on kuin tornipuolustuksen ja Command & Conquer -tyylisten strategianaksutteluiden yhdistelmä. Tässä tilassa pitää sijoitella joukkoja ja tykistöä annetulle alueelle, jotta vastustaja ei pääsisi tuhoamaan omia asemia. Yhden napin varassa oleva toiminnallisuus on karsittu minimiin, joten pelillinen anti on varsin yksinkertaista, mutta samalla miellyttävän nopeatempoista.

Teknisen kompastelun vastapainoksi Jedi Challengesin audiovisuaalinen ulosanti on hienoa. Tutut ja tuntemattomatkin hahmot näyttävät oikein uskottavilta eikä edes valikkojen yksityiskohdissa ole pihistelty. Ääninäyttely on sujuvaa, ja tutut äänitehosteet säväyttävät erittäin positiivisesti. Star Wars -maailma aukeaa hienosti omaan olohuoneeseen ja pelin parissa pääsee viettämään autenttisia hetkiä jediritarina. Näyttävyys kuitenkin verottaa puhelinta, sillä lyhyenkin pelin päätteeksi puhelin on kuin kiukaan kivi. Tämä saa huolestumaan puhelimen akun puolesta pitkäaikaisissa peliistunnoissa.

Star Wars: Jedi Challenges vaikuttaa ensi vilkaisulla jokaisen jediritarin unelmien täyttymykseltä. Mahdollisuutta päästä huitomaan niin sanotulla oikealla valosapelilla tuttuja pahiksia on lähes mahdoton vastustaa. Kuitenkin suppea puhelintuki lyö mutkia matkalla jediritariuteen, jota pohjustaa vielä hulppea 300 euron hintalappu itse laitteelle. Jos näistä haasteista selviää, iskevät laitteen tekniset ongelmat ja rajoitteet ilkeästi päin näköä kuin midichlorianit Voiman lähteenä. Jos kuitenkin Voima kulkee vahvana pelaajassa, tarjoilee Jedi Challenges varsin autenttisen tuntuista touhuilua Star Wars -maailmassa. Ajoittain fiilikset nousevat varsin korkealle, ja pelin parissa saa helposti vierähtämään aikaa. Loppujen lopuksi kuitenkin kyseessä on enemmänkin lelu kuin varteenotettava vaihtoehto nykypäivän virtuaalimaailmoille tai pelikonsoleille, joiden kulmilla Star Wars: Jedi Challenges hintansa puolesta painii.

Star Wars: Jedi Challenges

Yhteensopivat laitteet (listan pitäisi laajentua hiljalleen):

iPhone

iPhone 8 Plus
iPhone 8
iPhone 7 Plus
iPhone 7
iPhone 6s Plus
iPhone 6s

Android

Samsung Galaxy S8
Samsung Galaxy S7 edge
Samsung Galaxy S7
Google Pixel XL
Google Pixel (testissä käytetty puhelin)
Moto Z

06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Hieno valosapeli ohjain, valosapelimittelöt, audiovisuaalinen ulosanti
-
Suppea näkökenttä, jatkuva miekan suunnanmuutos, ohjaimen viive, suppea puhelintuki, painavat lasit, puhelin kuumenee todella paljon, kallis
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score


Ladataan seuraavaa sisältöä