Suomi
Gamereactor
ennakot
Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

Myös pelin maailmaa pääsee tutkimaan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom on viihtynyt kehityksessä jo hyvän tovin, ja pelin julkaisua lykättiin taannoin alkaneen vuoden maaliskuuhun. Gamereactor otti osaa Bandai Namcon talvitapahtumaan Pariisissa, ja pääsi kokeilemaan kahta uutta kenttää kahden jo aiemmin kokeillun lisäksi.

Ensimmäinen kenttä oli nimeltään Battle for the Heartlands. Kyseessä oli jokseenkin taktisempi taisto verrattuna aiempiin Level-5:n tekemiin roolipeleihin. Jakso oli vahvasti ohjattu tutoriaali, jonka aikana opitaan ohjastamaan omaa armeijaa päähenkilö Evanin ympärillä. Tarkoituksena on toki ottaa vallattu oma maa takaisin vihollisilta. Toisella puolella olivat lähietäisyyden joukot, ja toisella jousimiehet. Armeijan koko on hyvin pieni, ja jokaista hahmoa ohjataan erikseen reaaliajassa.

Joukkojen komentaminen on yllättävän helppoa, sillä varsinaisen komentamisen sijasta joukkoja liikutellaan. Eri napit erilaisille hyökkäyksille ovat toki olemassa, mutta paljon tärkeämpää on oikeanlainen asemoituminen viholliseen verrattuna. Liipaisimilla pystyy liikuttamaan joukkoja sinne, missä niitä tarvitaan. Jousimiehet kannattaa tietenkin pitää taaempana, kun taas miekkamiehet on syytä laittaa pahisten iholle kähyämään. Suoraviivainen ryntääminen taisteluun voi hyvinkin johtaa siihen, että joukot pirstoutuvat erillisiksi osiksi. Suurimman osan ajasta eri joukot pysyvät kuitenkin aisoissa liikkuen sinne, mihin niitä käskeekin.

Yksiköiden kesken vallitsee kivi-paperi-sakset-dynamiikka. Toisin sanoen jotkut yksiköt ovat erittäin tehokkaita toisia yksiköitä vastaan, ja vastaavasti taas erittäin haavoittuvaisia toisia yksiköitä vastaan. Peli auttaa tässä merkitsemällä yksiköt selvästi erilaisin värein ja myös kertomalla selvästi, kenellä on tilanteessa etulyöntiasema. Sininen nuoli merkitsee hyvää omille joukoille, kun taas punaisen nuolen alla etu on vihollisella. Moinen saattaa kuulostaa monimutkaiselta, mutta koska ruudulla on vain kourallinen joukkoja kullakin hetkellä, oli nuolista ja väreistä paljonkin apua pelaamisessa.

Tämä on mainos:

Käytössä on myös erikoisempia taktiikoita, joilla omaa pelaamistaan voi maustaa ja monipuolistaa. Esimerkiksi Chingisin erikoisisku on ilmahyökkäys, kun taas Khunbish on parhaimmillaan tukitehtävissä: kykynä on parantaa kaikkia kanssapelaajia. Niin sanottua shokki-taktiikkaa pääsee käyttämään ympyrää painamalla PS4:llä, joka tekee joksikin aikaa kuolemattomaksi antaen myös massiivisen hyökkäysvoiman käyttöön.

Testauksen aikana tuli opittua myös se, että maaston huomioiminen on tärkeää. Nuolia saattaa nimittäin sataa vuoren harjanteelta niskaan, tai vihollisia voi ohjata pieneen pullonkaulaan ahtaassa laaksossa. Tähän osaan peliä ei ollut riittävästi aikaa paneutua, mutta odotettavasti se vetoaa ennen kaikkea strategiapelien faneihin. Kaikkien kykyjen ja keinojen käyttäminen viisaasti on edellytys menestykselle: se kävi ilmi jo testatussa pelin alkupuolen jokseenkin yksinkertaisessa taistelussa. Strategisen pelaamisen maailmaan mukaan pääseminen on kuitenkin ihailtavan helppoa.

Ni no Kuni II: Revenant KingdomNi no Kuni II: Revenant KingdomNi no Kuni II: Revenant KingdomNi no Kuni II: Revenant Kingdom

Toinen testattu kenttä oli nimeltään One Good Turn Deserves Another. Siinä tarkoituksena oli pelastaa ystävä Wyverns' Denista. Ensimmäiseksi huomiota kiinnitti suorastaan loistava graafinen ulkonäkö. Kuiva kivinen maailma oli täynnä värejä ja yksityiskohtia.

Tämä on mainos:

Pelimaailma ei ole aivan avoin, mutta testatut alueet olivat kuitenkin riittävän avoimia tutkimiseen ja salaisuuksien löytämiseen. Itse Denissä eli pesässä, ja toisaalta aloitusalueella, pelaaminen keskittyi varsin tiiviisti taistelemiseen normaalikokoisella Evanilla. Näiden kahden osuuden ulkopuolella sen sijaan pelaaja muuttui mini-Evaniksi ympäristön tutkimista helpottaakseen. Maastosta etsitään paikallista valuuttaa ja muita hohtavia esineitä.

Maailman tutkimisen mainitseminen on sikäli tärkeää, että tähän asti ennakkotestauksissa on painotettu lähes yksinomaan taisteluita. Toisin sanoen Ni no Kuni II tarjoaa muutakin tekemistä kuin tappelemista. Itse asiassa vaikuttaa siltä, että tutkimista on hyvinkin paljon tarjolla niille, jotka sitä haluavat harrastaa. Samaan aikaan lähinnä taistoihin ihastuneet voivat seurata suoraviivaisempaa reittiä, ja olla tyytyväisiä kokemaansa. Joitakin ei niin tärkeitä taistoja voi esimerkiksi kokonaan kiertää.

Wyverns' Denissa täytyi tietenkin voittaa Wyvern Warlord kera kaikkien pienempien pahisten. Evanilla on käytössään joukko kykyjä sekä hyökkäykselliseen että puolustukselliseen pelaamiseen. Kaiken kaikkiaan nähty testidemo havainnollisti jo aiemmin nähtyjen taistelujen ohella hienosti pelimaailman tutkimisen elementtiä. Ohjaus on helposti opittavissa, mutta samaan aikaan tappeluissa on miettimistä vaativaa kivi-paperi-sakset-taktiikkaa. Ni no Kuni II:sta näyttää olevan muotoutumassa hyvä peli.

Ni no Kuni II: Revenant KingdomNi no Kuni II: Revenant Kingdom
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Ni no Kuni muuntuu anime-elokuvaksi

Ni no Kuni muuntuu anime-elokuvaksi

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Ni no Kuni: Wrath of the White Witch menestyi osittain siksi niin hyvin, että Studio Ghibli auttoi pelin välivideoiden toteutuksessa. Lopputulosta verrattiin odotetusti...



Ladataan seuraavaa sisältöä