Suomi
Gamereactor
arviot
Cities: Skylines

Cities: Skylines

Kaupungit kohoavat korkeuksiin konsoleilla

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

On kyllä jo aikaa siitä, kun olen viimeksi suunnitellut kaupunkeja konsoleilla. Tropico 5:n banaanivaltioita olen kyllä luotsannut, mutta edellisen modernin kaupungin taisin rakentaa noin 20 vuotta sitten Super Nintendon versiolla Sim Citystä. Onneksi tamperelaisen Colossal Orderin suunnittelema Cities: Skylines saapui paikkaamaan tätä valtavaa aukkoa.

Cities: Skylinesin perusidea on hyvin tuttu kaikille, jotka ovat vähänkään tutustuneet Sim City -sarjaan. Tarkoituksena on rakentaa menestyvä kaupunki kaavoittamalla alueita ja suunnittelemalla toimiva infrastruktuuri ja tieverkosto. Aluksi tämä ei ole mitenkään ongelmallista, sillä pienen kylän keskusraitti voi olla vaikka solmussa ja se toimii silti. Mutta asukasluvun kasvaessa vanhat ratkaisut voivat osoittautua todella tukkoisiksi. Ennen eloisan raitin tukkivat nykyään rekat, jotka yrittävät päästä läpi uusille teollisuusalueille. Samaan aikaan asukkaat valittavat kasvavan liikenteen aiheuttamasta melusta ja niin edelleen. Mitä suuremmaksi kaupunki kasvaa, sitä monimutkaisemmaksi sen johtaminen käy.

Pelin lähestymistapa kaupungin rakentamiseen on mielenkiintoinen. Se tavallaan opettaa pelaajalle perusteita yksi toisensa jälkeen avaamalla kaupungin kasvaessa yhä enemmän erilaisia rakennuksia. Tämän myötä oppimiskäyrä pysyy aisoissa pelin edetessä, eikä pelaajalle iske ahdistus kaikkien valintojen edessä. Samalla se kuitenkin omasta mielestäni takaa sen, että kaupungit rakentuvat aika orgaanisesti. Jossain vaiheessa alkuperäinen kyläpahanen voi muodostua eräänlaiseksi vanhaksi kaupungiksi suuren metropolin keskellä.

Suurin vahvuus löytyy mielestäni liikenteen simuloinnista. Tämä ei ole yllättävää, kun ottaa huomioon pelintekijöiden aikaisemmat tuotokset. Teiden ja palveluiden sijoittelua kannattaa miettiä, jotta liikenteen alati kasvava määrä ei aiheuta tukoksia. Lisäksi kaupungin kasvaessa painopisteet liikenteessä vaihtelevat, joten alkuvaiheessa ongelmallinen tasoristeys voi myöhemmin toimia hyvin liikenteen siirryttyä paremmille urille. Autoilijoiden määrää voi pyrkiä vähentämään esimerkiksi hyödyntämällä joukkoliikennettä, kuten busseja ja raitiovaunuja, tai kannustamalla pyöräilemään ja tarjoamalla pyöräilijöille omia reittejään.

Tämä on mainos:
Cities: SkylinesCities: SkylinesCities: SkylinesCities: Skylines

Pahin pelkoni Cities: Skylinesin siirtymisestä konsoleille oli se, kuinka käyttöliittymä onnistuttaisiin muokkaamaan sopivaksi ohjaimelle. Erilaisia valintoja kun on vaikka kuinka paljon, eikä PS4:n ohjaimessa ole kovinkaan montaa namiskaa. Käännöksessä on otettu hyvin huomioon ohjaimen rajoitukset, ja erilaiset valinnat löytyvät helposti. Kategorioita selataan ristiohjaimella ja pitämällä kolmiota pohjassa pääsee sisälle kyseisen kategorian erikoispiirteisiin. Esimerkiksi teiden kohdalla näppäimen takaa löytyy mahdollisuus valita, haluaako rakentaa suoraa tietä vaiko mutkan ja niin edelleen. Käyttöliittymässä on hyödynnetty hyvin pyöreitä valintaruutuja, eli eri vaihtoehdot esitetään listojen sijasta ympyrän muodossa. Näin niitä voi navigoida nopeasti analogisella ohjaimella.

Tekniseltä toteutukseltaan Cities on tasoa nätti. Kaupunki näyttää ja tuntuu kaupungilta ja erilaiset efektit, kuten yön lankeaminen tai lumipyry, tuovat oman lisänsä tunnelmaan. Toimintaa voi halutessaan tarkastella hyvin läheltä, mutta tietyn pisteen jälkeen ruudunpäivitys ottaa pahasti siipeensä. Tämä on hieman ärsyttävää, mutta suurimman osan ajasta kaupunkia tarkkailee kuitenkin lintuperspektiivistä. Tuolloin ongelmaa ei esiinny. Äänipuolella kuulee muutamia hauskoja jippoja. Äänitehosteet vaihtuvat nimittäin sen mukaan, minkä alueen päällä sattuu olemaan. Musiikit ovat aika unohdettavia rallatuksia ja talvisissa maisemissa suorastaan ärsyttäviä jouluisia kilkatuksia. Oma valintani oli mykistää pelin musat ja pistää taustalle soimaan jotain muuta.

Joulun kolkutellessa ovelle oli mukava päästä kokeilemaan konsoliversion peruspelin lisäksi myös uusinta Snowfall-lisuria, jonka myötä kaupungin kadut täyttyvät lumesta, ja hyinen puhuri pakottaa asukkaat pistämään lämmintä ylle ja vääntämään termostaatit maksimille. Suurin muutos lisäosassa onkin lämmityksestä huolehtiminen. Tämä hoituu helpoiten päivittämällä vesiputket lämmityskanaviksi, joten vesiputkien rakentamiseen kannattaa kiinnittää aikaisempaa enemmän huomiota. Lisäksi kaupungin kadut täytyy pitää puhtaana lumesta auraamalla. Valitettavasti lisäosassa on se paha vika, ettei se tuo vuodenaikoja peliin. Joko pelaat ikuisen roudan ja myräkän keskellä elävässä kaupungissa, tai sitten et koe koskaan talvea. Toivottavasti tilanne muuttuu tulevaisuudessa vaikkapa päivityksellä, sillä vuodenaikojen tuoma vaihtelu toisi mukavasti lisää pähkäiltävää.

Tämä on mainos:

Cities: Skylines osoittaa sen, että haastaviakin hiekkalaatikkopelejä voi kääntää menestyksekkäästi konsoleille. Peli tarjoaa loputtomasti erilaisia mahdollisuuksia luoviin leikkeihin. Haluatko mallintaa jonkin tietyn kaupungin? Haluatko luoda pienten kylien kommuunin? Entäpä miten toimii kaupunki, jossa ei ole yhtään suoraa tietä? Näitä ja monia muita ideoita voi tutkailla vapaasti. Tärkeimpänä asiana konsolille siirryttäessä on miettiä käyttöliittymä uudestaan, mikä on tässä tapauksessa onnistunut erittäin hyvin. Pelin ainoaksi puutteeksi jää ajoittain pätkivä ruudunpäivitys, sekä pelaajien luomien sisältöjen puuttuminen. Mikäli taloudesta löytyy sekä konsoli että tietokone, kääntyisin silti mieluummin tietokoneversion puoleen, sillä sieltä löytyy lukematon määrä pelaajien tekemiä modeja.

Cities: SkylinesCities: SkylinesCities: SkylinesCities: Skylines
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Hyvä tapa opettaa pelin perusteet avaamalla sisältöä hiljalleen, tarjoaa paljon mietittävää kaupunkirakentelusta kiinnostuneille, luovalla mielellä varustautuneilla on käsissään loputon leikkikenttä
-
Ruudunpäivitys pätkii, jos toimintaa tarkastelee liian läheltä, modien puute, snowfall-lisuri tuntuu vain pieneltä lisältä.
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä