Suomi
Gamereactor
arviot
Star Wars Battlefront II

Star Wars Battlefront II:n moninpeli

Verkossakin tapahtuu.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Nyt kun Battlefront II on julkaistu ja arvioitu pääsee peli kukoistamaan alueella, jota suurin osa pelaajista pitää kaikkein tärkeimpänä: moninpeli. Galaksissa kuitenkin kuohuu, sillä jo ennakkoon haukutut mikromaksut ovat olleet pahasti tapetilla. Yllättäen Electronic Artsin imperiumi on antanut periksi kapinoiville pelaajille ja vetänyt koko mikromaksujärjestelmän ainakin toistaiseksi pois. Pohjalle on jäänyt yksinpelin kaveriksi puhdas moninpeliosio taitokorttijärjestelmän kanssa, joten käydään kurkkaamassa, mitä se pitää sisällään.

Hyvin karkeasti Battlefront II:n moninpelin voi jakaa kahteen ryhmään. Toinen puolisko kattaa moninpelimittelöt lukuisten ihmispelaajien kesken erilaisine tapahtumineen ja tuttuine hahmoineen. Toinen taas on kahden ihmispelaajan yhteinen tai vastakkainen taistelu. Lukuisten pelaajien keskinäistä kahakointia pääsee harrastamaan useammalla eri taistelutantereella ja ilmassa. Myös erilaisia tavoitteita ja hahmomääriä vaihdellaan pelimuodosta riippuen.

Galactic Assault ja Starfighter Assault -osiot ovat pelin laajimmat moninpelikampanjat. Vastakkain aseteltujen joukkojen tehtäviä vaihdellaan vuorotellen hyökkäyksestä puolustukseen, joihin sisältyy pieniä sivutehtäviä ja erinäisiä vaiheita. Galactic Assault keskittyy maajoukkojen kahakointiin ja sisältää tehtäviä eri aikakausilta Star Wars -elokuvien tapahtumissa, jossa yhtä aikaa ruudulla toisistaan ottaa mittaa 40 pelaajaa. Starfighter Assault taas on pelkästään ilma-aluksilla käytävää sotaa, ja pelaajia lennätetään ympäri galaksia. Samanaikaisesti ilmasotaan voi osallistua 12 henkilöä per puoli, ja tämän lisäksi peli lisää molemmille puolille vielä 20 tietokoneohjattua pilottia saamaan aikaiseksi varsin näyttävän ilmasodan.

Assault -pelimuotojen tapaan myös Strikessa (8 vs. 8), Blastissa (10 vs. 10) ja Heroes vs. Villains (4 vs. 4) -muodossa otetaan yhteen joukoittain. Jokainen näistä pelimuodoista hyödyntää pienempiä kenttiä saadakseen vauhdikkaamman tunnelman. Strikessa pääpaino on neljässä eri perushahmoluokassa (Assault, Heavy, Specialist, Officer) ja niiden oikeaoppisessa tasapainoilussa voiton saavuttamiseksi. Blast taas edustaa klassista team deathmatch -taistelua. Heroes vs. Villains painottuu Battlefrontin erikoishahmoihin, kuten jedeihin ja sitheihin, joilla otetaan mittaa toisista pienissä tiimeissä. Tästä pelimuodossa yllätyksekseni ei ollut tarpeeksi pelaajia aloittamaan sotaa, vaikka odotin pelin käynnistystä melkein kymmenen minuuttia. Tämä oli varsin outoa, sillä kaikkien muiden pelimuotojen palvelimet kuhisivat väkeä.

Tämä on mainos:
Star Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront II

Näiden pelimuotojen rinnalla Arcade eroaa siten, että ihmispelaajia on yhtä aikaa pelaamassa vain kaksi. Arcade myös eroaa siinä muista muodoista, että pelaajat voivat toisiaan vastaan taistelemisen sijaan taistella samalla puolella tietokonevihollisia vastaan. Peli lisää taisteluun joka tapauksessa tietokonehahmoja molemmin puolin, jotta tilanne olisi tasaväkisempi. Se, mikä Arcadesta tekee erityisen hienon, on mahdollisuus pelata kaverin kanssa samalta sohvalta käsin. Harmi ettei samanlaista mahdollisuutta ole muissa moninpelimuodoissa.

Jokainen pelimuoto kerryttää pelin sisäistä valuuttaa pelaajalle. Välillä ilmestyy myös taitokortteja palkintoina, joita voi hyödyntää hahmojen ja alusten ominaisuuksien parantamiseen. Pahamaineiset loot-laatikot taas avautuvat kerätyllä rahalla sisältäen lisää apuja, kuten taitokortteja. Kerätyllä rahalla voi myös suoraan avata aluksi lukossa olevia erikoishahmoja ja onpahan peliin ahdettu myös erillinen irtoroina, jota käyttämällä pelaaja voi rakentaa tarvitsemiaan erityistaitoja ja muita apuja, jos kerätyt rahat eivät riitä. Nämä kaikki avuthan olivat siis vielä hetki sitten ostettavissa myös oikealla rahalla, mutta nyt mikromaksujen poistuttua jää pelaajalle työksi ainoastaan tahkota matseja palkintojen toivossa. Tilannetta rauhoittaa kummasti pelin ilmoittama niin sanottu jäähy, joka ilmestyi minulle jo noin kahden tunnin jälkeen. Battlefront II ilmoitti kylmän viileästi, että voin saada pelistä lisää käytettäviä pisteitä vasta yhdeksän tunnin kuluttua.

Vaikka pelihahmojen ja -alusten muokkaukseen tarvittavia osia ropisee kesken pelin, ei niitä pääse aktivoimaan kuin vasta jätettyään pelin kesken ja palattuaan päävalikkoon. Varsinkin Assault -pelimuodoissa kerättyjen pisteiden myötä avautuu mahdollisuus ostaa erityishahmoja mukaan sotaan. Hinnat ovat aika hulppeita ja varsinkin pohjalta aloittava pelaaja joutuu tekemään töitä saavuttaakseen tarpeeksi pisteitä yhden taiston aikana, jotta mikään erityishahmoista tulisi käytettäväksi. Erityishahmo on pelattavissa ainoastaan sen aikaa, kunnes kuolema korjaa. Tämän jälkeen tarvitaan taas pisteitä, että hahmoja saa käyttöönsä. Kerätyt pisteet nollautuvat jokaisen uuden kahakan ja puolenvaihdon yhteydessä.

Tämä on mainos:

Moninpelaaminen Battlefront II:ssa on hyvin samanlaista kuin muissakin peleissä. Jediharjoittelijat jäävät mestareiden jalkoihin vääjäämättä. Uuteen peliin tullessa ei ole mitään tietoa, minne pitäisi mennä tai mitä tehdä, vaikka ohjeita ruutuun ilmestyykin. Muiden lähtiessä saman tien asemiin johtaa perässä seuraaminen yleensä tykinruoaksi joutumiseen ja turhautumismittarin nousuun. Tappiin hahmonsa ja aluksensa ruuvanneet vastustajat juhlivat voittajina matsista toiseen, ja korjaavat muiden henkiä kuin satoa syksyllä. Jos vain pää kestää turpaan ottamista tarpeeksi kauan, alkaa se aurinko lopulta porottamaan risukasaankin. Hahmot alkavat saada lisäominaisuuksia ja hiljalleen voit saada jo kaadettua jonkun vastustajankin. Hyvä olo alkaa kohenemaan ja tie jedimestaruuteen on auki. Itse kuitenkin suosin edelleen yksinpelikampanjaa ja sen jatkuvaa tarinaa hahmokehityksineen. Sinne kun ei Voiman pimeällä puolella lymyävät mikromaksutkaan yllä (ainakaan vielä).

Star Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront IIStar Wars Battlefront II
HQ
HQ
HQ
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Paljon yhtäaikaisia pelaajia, monipuoliset kentät, avaruustaistot
-
Vaikea lähestymiskynnys aloittelijalle, rahastuksen valta, taitokortit, liian samanlaiset pelimuodot
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
GR Livessä Star Warsia, totta kai!

GR Livessä Star Warsia, totta kai!

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Tänään on Star Wars -päivä, joten GR Livessä se huomioidaan pelaamalla kahden tunnin ajan peliä Star Wars Battlefront II. Liity mukaan katsomaan ja kommentoimaan klo...



Ladataan seuraavaa sisältöä