Suomi
Gamereactor
artikkelit
Detroit: Become Human

Detroit: Become Human käsittelee vakavia teemoja

Haastattelussa Detroit: Become Humanin käsikirjoittaja Adam Williams

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Detroit: Become Humanin käsikirjoittaja Adam Williams vieraili Lisbon Games Weekissä kertomassa Quantic Dreamin tulossa olevasta projektista. David Cagen ohjauksessa studio työstää tarinavetoista kokemusta, jota pelataan kolmen päähenkilön näkökulmasta hieman Heavy Rainin ja Beyond: Two Soulsin malliin. Pelaajan toimet vaikuttavat tarinan kulkuun merkittävästi, ja peli käsittelee lukuisia vakavia ja aikuismaisia teemoja.

Paris Games Weekin tilaisuudessaan Sony näytti yhden näistä mahdollisesti ahdistavista jaksoista, joka keskittyi perheväkivaltaan. Videopätkää seurasi soraääniä ja huolta siitä, millä tavalla Quantic Dream aikoo teemaa käsitellä. Gamereactor käytti tilaisuutta hyödykseen ja haastatteli Williamsia paikan päällä Lissabonissa siitä, onko kritiikki oikeutettua ja ennen kaikkea vaikuttaako se jollakin tavalla pelin jäljellä olevaan kehitystyöhön.

"Tavoitteena on luoda merkityksellinen ja vaikuttava tarina. Tulevaisuuteen sijoittumisesta huolimatta Detroit: Become Human käsittelee androidien avulla sellaisia sosiaalisia ongelmia, joita ihmiset kohtaavat nykyaikanakin. Tällaisia ovat esimerkiksi epätasa-arvo ja teknologian vaikutus arkielämään. Nähdyssä pätkässä väkivaltaan turvautunut Todd on vihainen siitä, että kone vei hänen työnsä. Samaa tapahtuu jatkuvasti nykyaikanakin, joskaan korvaajina toimivat robotit eivätkä androidit."

"Detroit: Become Humania aloitettaessa ei vain päätetty nostaa teemaksi perheväkivaltaa, vaan tarina kuljetti pelin siihen. Tarkoituksena on kertoa syvällistä tarinaa, eivätkä kirjat tai elokuvatkaan arastele tiettyjen teemojen käsittelyä. Miksi siis videopelienkään pitäisi ujostella? Uskon videopelien olevan oiva media aikuismaisten teemojen käsittelyyn, kunhan vain kehittäjät ymmärtävät vastuunsa ja ottavat asian riittävällä vakavuudella. Quantic Dreamin tarkoituksena ei ole mehustella vakavilla asioilla."

Tämä on mainos:

"Vakuutan, että Quantic Dream pysyy jatkossakin uskollisena David Cagen alkuperäiselle visiolle kertoa merkityksellinen tarina. Eteen tulevia asioita ei silotella tai arastella, kunhan se vain palvelee kokonaisuutta ja haluttua tarinankerrontaa. Tarina ei saavuttaisi haluttua vaikutusta, ellei se loisi pelaajalle epämukavuuden kokemusta. Sama pätee myös siihen, että tehdyillä valinnoilla on merkittäviä vaikutuksia tarinan kulkuun."

HQ

Miltei kaikki Quantic Dreamin pelit ovat olleet tarinavetoisia kokemuksia, joiden kulkuun pelaaja voi vaikuttaa. Detroit: Become Human seuraa samaa kaavaa, mutta erojakin on.

"Beyond: Two Soulsin ja Heavy Rainin intuitiivista pelattavuutta ja tarinankerrontaa muistellessa on sanottava, että Detroit: Become Human on näissä suhteissa huomattavasti edistyneempi peli. Se antaa pelaajalle enemmän liikkumavaraa verrattuna aiempiin peleihin. Pelattavuuskin on monipuolisempaa: kaikilla kolmella päähenkilöllä on omat kykynsä, jotka avaavat mahdollisuuksia erilaisiin pelitapoihin."

Tämä on mainos:

"Connor esimerkiksi on androidi, joka jahtaa väkivaltaiseksi muuttuneita androideja. Connor pystyy muodostamaan päässään menneitä tapahtumia uudelleen saadakseen lisätietoa tilanteesta, johon muut päähenkilöt eivät pysty. Connor on niin ikään merkittävästi keskittyneempi ja suhtautuu asioihin objektiivisemmin kahteen muuhun päähenkilöön verrattuna. Toinen tärkeä ero on, että Detroit: Become Human keskittyy sosiaalisiin ongelmiin ja yhteiskuntaan, kun taas Heavy Rain ja Beyond: Two Souls olivat hyvinkin henkilökohtaisia tarinoita. Detroitissa pelaajan tekemät ratkaisut heijastuvat muutaman avainhenkilön ohella koko pelimaailmaan."

Yhtiön aiemmista peleistä poiketen Detroitin kaupunki on itsessään merkityksellinen tarinalle. Gamereactor kysyi Williamsilta, miksi juuri tämä kaupunki valittiin tapahtumapaikaksi.

"Detroit valikoitui siksi, että se oli joskus Yhdysvaltain autoteollisuuden pääkaupunki, ja siellä toimi muun muassa Ford Motors. Teollistumisen aikana Detroitin koko ja merkitys kasvoivat, sillä suurin osa autoista valmistettiin siellä. Aikaa myöten teollisuustoiminta siirtyi toisille paikkakunnille ja ulkomaille, jolloin Detroitin talous laski jyrkästi. Nykyäänkin on jäljellä suuria ja tyhjiä teollisuusalueita. Pelissä androideja tehtailee yhtiö nimeltä Cyber-Life, joka valitsi pääpaikakseen Detroitin. Näin ollen kaupunki toimii tämän uuden teollistumisen ajan nollapisteenä liiketoiminnallaan."

HQ
Detroit: Become HumanDetroit: Become HumanDetroit: Become Human

Tekoäly on viime vuosina edistynyt merkittävästi, ja Lisbon Games Weekillä nähtiin ehkä se edistynein keinoäly Sophia. Kehittyneisyydestään huolimatta nämä oikean elämän robotit ovat vielä kovin kaukana Detroit: Become Humanin androideista.

"Pelissä ei ole erityistä viestiä sille, milloin androidit yleistyvät tai voivatko ne olla vaarallisia. Quantic Dreamin tarkoituksena on esitellä kiinnostavia kysymyksiä ja pakottaa pelaaja ottamaan jollakin tavalla kantaa asioihin. pelissä nähty teknologia tuntuu nyt sci-filtä, mutta pian ne ovat kuitenkin todellisuutta. Tärkein kysymys on se, voidaanko androideja hallita. Eräs innoituksen lähde on ollut kirja The Singularity Is Near mielenkiintoisine seurauksineen. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että tekoälyn yleistyminen merkitsee suurempaa yhteiskunnallista muutosta kuin autot tai Internet."

"Yksi pelin tärkeistä kysymyksistä on, mitä merkitsee olla ihminen. Pariisissa nähdyssä pätkässä Kara on inhimillisempi kuin isänsä Todd siitä huolimatta, että on 'vain' androidi. Ihmiskunta tulee aikaa myöten nousemaan pelkän fyysisen todellisuuden tuolle puolen: äly, henkisyys, moraali ja niin edelleen. Näitä teemoja kehitetään Detroit: Become Humanin edetessä."

"Quantic Dreamin mielestä on tärkeämpää nostaa kissa pöydälle esittäen kysymyksiä, ei niinkään antaa valmiita vastauksia. Tavoitteena on kuljettaa pelaaja käsikirjoittajan nahkoihin esittämään kysymyksiä, ja tästä syystä eri pelaajien kokemukset tulevat muodostumaan hyvin erilaisiksi. Tarina tulee heijastamaan heidän omia käsityksiään ja tunteitaan."

HQ

Kun peli tarjoaa paljon vaihtoehtoja, on aina mahdollista löytää sellainen yhdistelmä, joka on kaikkea muuta kuin johdonmukainen ja tyydyttävä.

"Sellaisen tilanteen välttäminen vaatii paljon työtä ja paljon testaamista. Niin sanottujen juonellisten reikien välttäminen ei kuitenkaan ole se vaikein tehtävä Detroit: Become Humanin kaltaisessa pelissä. Haasteellista on tarjota kaikki erilaiset mahdollisuudet ja varmistaa, että ne päätyvät tyydyttävällä tavalla kukin omaan lopputulokseensa. Jokaisen valinnan täytyy herättää pelaajassa tunteita. Tämä on ollut se suurin haaste: Quantic Dream ei halua sortua luomaan pelkkää valinnanvapauden illuusiota."

Detroit: Become Human julkaistaan vuonna 2018 yksinoikeudella Playstation 4:lle.

HQ
Detroit: Become HumanDetroit: Become HumanDetroit: Become Human
Detroit: Become HumanDetroit: Become Human
Detroit: Become HumanDetroit: Become HumanDetroit: Become Human

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä